KK – 2

Ten unowocześniony fotel katapultowy pojawił się w samolotach MiG-17 i MiG-19, dając pilotom większe szanse na bezpieczne opuszczenie kabiny do prędkości 1100km/h. W porównaniu z fotelem stosowanym na MiG-15 , stanowił dość skomplikowaną i ciężką konstrukcję. W związku z licencyjną produkcją MiG-17   w Polsce był na wyposażeniu wszystkich Lim-5 i Lim- 6, a także na pierwszych seryjnych TS-11.

Zasadniczymi częściami fotela są: spawany szkielet z rolkami prowadzącymi, miska spadochronu, ruchome podnóżki, mechanizm sprężynowy, pasy biodrowe i barkowe z zamkiem, automat AD-3, amortyzatory, zagłówek z zasłonką i klapami stabilizującymi, płyta pancerna z poduszką zagłówka oraz płyta plecowa z poduszką. Wewnątrz miski mieści się spadochron ratunkowy, który wkładany jest do fotela przed lotem. Fotel zamocowany jest w kabinie za pomocą jednostopniowego mechanizmu strzałowego oraz prowadnic. Z prawej strony miski fotela, na dole, znajduje się mechanizm sprężynowy, którego zadaniem jest otworzenie chwytów nóg i pasów pilota po katapultowaniu. Odbywa się to na sygnał od automatu AD-3 ze zwłoką czasową 1-3 s. Aby nogi pilota nie uderzyły o burty kabiny podczas katapultowania, podnóżki w pierwszej fazie ruchu fotela po prowadnicach opuszczają się do dołu i nogi utrzymywane są przed rozrzutem na boki podstawami podłokietników. Płynność opuszczania podnóżków zapewniają amortyzatory hydrauliczne. Dodatkowo zamykają   się też chwytniki nóg. Przed zabudowaniem fotela na samolot należy podnóżki podciągnąć do góry aż do oporu. Na lewym podłokietniku, nad dźwignią katapultowania, umieszczona jest dźwignia regulacji długości pasów fotela. Szkielet zagłówka wykonany jest z blachy stalowej, a do jego bocznych ścianek zamocowane są zawiasowe klapy stabilizacji poziomu i klapy czołowe. Nadają one fotelowi stałe położenie w przestrzeni po katapultowaniu . Katapultowanie można przeprowadzić sposobem zasadniczym przez dźwignię katapultowania lub sposobem awaryjnym-wykorzystując zasłonę twarzową. Po podjęciu decyzji               o katapultowaniu pilot powinien zrzucić osłonę i pociągnąć jednocześnie za obie lub jedną dźwignię katapultowania. Pozostałe czynności i mechanizmy działają automatycznie. Katapultowanie sposobem awaryjnym polega na wyciągnięciu oburącz zasłonki twarzowej około 140mm, co powoduje otwarcie zamków osłony kabiny, jej zrzut i wyciągnięcie zabezpieczenie lotnego fotela, które połączone jest linką  z osłoną. Gdy zasłonka zostanie wyciągnięta na odległość około 290mm następuje uruchomienie mechanizmu strzałowego (katapultowanie). Zasłonka ma na celu osłonięcie twarzy pilota przed naporem strumienia powietrza i ustawienie rąk w odpowiednim położeniu. Fotel posiada trzy zabezpieczenia naziemne, połączone linką, jedno zabezpieczenie lotne oraz jedno robocze, zakładane podczas wykonywania obsług na fotelu. Do mechanizmu strzałowego stosowany jest pironabój PK-5-2, który ma dwie spłonki dla zwiększenia niezawodności działania.

EKSPLOATOWANY NA SAMOLOTACH MiG-17, Lim-5, Lim-6, TS-11 Iskra-prototyp i wczesna seria produkcyjna.

Korpus fotela z samolotu Lim 6 bis, nr ser. 1J-0409, nr boczny 409, 

samolot wyprodukowany ??.03.1963. Służył w 53 PLMSz, los samolotu jest mi nieznany.

Pochodzi z samolotu MiG-21F, samoloty tego typu nie były eksploatowane w Polskim Lotnictwie Wojskowym. Fotel w mojej kolekcji od 2011 roku, w trakcie kompletowania.